Skip to main content

Change Log

QBIS blir ständigt bättre. Vi lyssnar på önskemål från våra kunder och vårt hängivna team ser till att QBIS utvecklas för att bli det bästa systemet på marknaden.

Här listar vi alla uppdateringar vi gör i QBIS.

Urval av kommande nyheter under Q4 – 2022

  • Integration mot mellan QBIS Project och Jira. Synkroniserad tidsregistrering för förenklad administration.
    Integrationen kommer snart finnas tillgänglig under Atlassian Market för installation i er Jira

September uppdatering – 2022

2022-09-22

Nytt/Förbättringar

  • Ny faktureringsintegration för Björn Lundén
    Integrationen kommer att finnas tillgänglig i Björn Lundén inom kort
    Ny Projekt-integration mot Björn Lundén för fakturering. Integrationen hanterar

    • Överföring av fakturaunderlag (Timmar, material) till Björn Lundén för fakturering
    • Möjlighet att bifoga fakturaspecifikation till fakturaunderlaget från QBIS
    • Synkronisering av projekt från QBIS till Björn Lundén
    • Synkronisering av leverantörsfakturor från Björn Lundén till QBIS
  • Förbättring av kvittorapporten i Expense modulen
    Kvittorapporten har förbättrats för att nu även innehålla bifogade PDF-kvitton
  • Inaktivering av Kom & Gå i mobila användargränssnittet
    Inställningen för att inaktivera Kom & Gå för widgeten på dashboarden, inaktiverar nu även Kom & Gå i det mobila gränssnittet

 

Åtgärdade buggar

  • Extern kommentar visas inte i sin helhet på fakturaspecifikationen
  • Vissa projekt filtreras bort även om kundnamnet matchas på rullgardinsmenyn Kund/projekt på Tidkortet
  • I vissa fall gick det inte att exportera scheman som var konfigurerade med över midnatt till Hogia Lön Plus
  • Knappfunktionen “Nej” i dialogrutan “Bekräfta projektstatusändring” fungerar inte korrekt
  • Det finns inget mellanslag mellan “Datum” och “Schemanamn” som visas i popup-fönstret för felvalideringsmeddelandet efter att användaren lagt till ett nytt schema som överlappar det aktuella schemat
  • Textinmatningsfältet “Kommentarer” expanderas felaktigt horisontellt efter att en annan användare väljs på tidkortet
  • Det gick inte att spara efter att användaren laddat upp en profilbild med en JPG-filstorlek på mer än 1 MB
  • Den sista raden som visas på första sidan i Resursplaneraren är avskuren
  • Knappen “Godkänn” saknas i sektionen “Öppna faktura” på fliken Fakturahanteraren
  • Knappen “Exportera till PDF” är nu en genomskinlig blå knapp medan den tidigare inte är en genomskinlig knapp
  • Den nedrullningsbara textrutan krymper efter att användaren sökt efter ett annat användaralternativ och valt
  • Knappen “Exportera till PDF” är genomskinlig och det ser ut som överlappningar med data som visas i PDF:en
  • Textetiketten “Projektets startdatum till [1934-07-02]:” är inte justerad längs datumväljarfälten
  • Felmeddelandet som visas är “Hoppsan! OK”. Det här meddelandet verkar inte vara ett informativt felmeddelande till slutanvändaren
  • Textetiketterna “Välj filter” och “Kolumner” är inte justerade i mitten
  • Textetiketten “NOTIFY MANAGER” är inte justerad mot dess ikon som visas
  • “Kundens namn” saknas eller visas inte efter att användaren har lagt till ett projekt och en aktivitet under aktivitetswidgeten Projekttid
  • Ta bort-ikonen som visas i rullgardinsfälten “Välj projekt” och “Välj aktivitet” under widgeten Projekttid är inte samma ikon innan
  • Användarens språk är inställt på svenska, men sidan är på engelska
  • Korsikonen som visas i dialogrutan “Justera tid” är inte på rätt plats
  • Korsikonen som visas i dialogrutan “Justera filter” är inte på rätt plats
  • Resultatet som visas under kolumnen “Hanterare” ser inte ut att vara korrekt efter att användaren har sorterat i stigande ordning
  • Låsmånad: Det går inte att låsa avsnittet Avvikelser på tidrapporten när Endast avvikelser är aktivt
  • Kolumnen Öppna månader visar negativa värden (!)
  • Kolumnvärdet för Öppna månader är tomt
  • Knapparna “AVBRYT” & “SPARA” under integrations-inställningar för Fortnox Faktura visas inte på rätt plats och är inaktiva
  • Kryssrutorna visas inte korrekt under sektionen “Definitioner av logi hel/halv dag” och sektionen “Kalkyl för utlandsresa”
  • Dialogrutan “Öppna månader – Anställdas öppna månader” har två olika rullningar och felaktig storlek
  • Värdet som visas i rullgardinsmenyn för att välja datum är avskuret under sektionen “Månatliga alternativ” på sidan Tidkortinställningar
  • Rullgardinsfältet för “Visa prisvärden för” är inte synligt under Utgiftsinställningar – fliken Boende
  • Objekten under fliken Inställningar i dialogrutan Aktivitetsinformation visas inte korrekt
  • Arbetstidsvärden kunde inte sparas när spårning av endast avvikelsetid är aktiv
  • Automatiska lönetidsintervallberäkningar utförs även om aktiviteten är låst
  • Kvotkontroll på kvitton: Valideringar av beloppsgränserna var i vissa sällsynta fall inte korrekta och felmeddelande kunde visas

 

Augusti uppdatering 2022

Augusti uppdatering – 2022

2022-08-25

Förbättringar

  • Förbättrad användarfiltrering på funktionen Temporär chef så att endast linjechefer är valbara.
    Det var tidigare möjligt att välja en användare som inte var chef från rullgardinsmenyn. Rullgardinsmenyn visar nu bara krubbor.
  • Tillåt användare att endast stänga veckor utan att godkänna när de rapporterar långvarig ledighet.
    För långtidsförfrågningar om ledighet där tidigare veckor inte var stängda, skulle godkännandet skapa fel eftersom det skulle finnas icke godkända veckor innan
  • Förbättrad installationsprocess för integrationer i Connect-modulen
    Vi har flyttat inställningssidorna (För integrationer som har inställningar) till varje integrationsbricka i Connect-modulen, för att samla all integrationsinformation på ett ställe för en bekväm administration.
  • Uppdatering av BankID-version från v5.0 till v5.1
    Intern uppdatering för att stödja senaste versionen av BankID

+ Rättningar av buggar

Juni uppdatering 2022

Juni uppdatering – 2022

2022-06-28

Nytt/Förbättringar

  • Exportera Resultatenhetsvärden som Kostnadsställe
    Lagt till en ny inställning i Löneexportinställningen, för att kunna exportera resultatenhetsvärden som kostnadsställe i Hogia Lön Plus
  • Godkänn projektaktivitetstid vid månadsbryt mitt i veckan
    Lagt till så att det går att godkänna projekttid under Godkänn aktivitetstid när månadsbryt hamnar mitt i en vecka. Detta är samma funktionalitet som sedan tidigare finns på tidkortet.

+ Rättningar av buggar

Maj #2 uppdatering 2022

Maj uppdatering #2 – 2022

2022-06-10

Nytt

  • Temporära godkännande-chefer för tidsperioder – Utlägg / Tid
    När den ordinarie chefen är frånvarande kan man nu sätta en temporär chef i en önskad tidsperiod, som kan hantera och godkänna tid och utlägg
  • QBIS Multi Fortnox integration
    Vi har utvecklat stöd för att kunna integrera en QBIS databas mot flera Fortnox organisationer. Låt tid och projekt information i QBIS gå till olika Fortnox konton beroende på vilket kunds information som ska föras över.

Förbättringar

  • Möjlighet att kunna exportera fakturaunderlagsraderna till Excel på sida Godkänn fakturor
  • Möjlighet att kunna se berörda användare med ej godkända månader på sidan Lås månad
  • Lagt till möjlighet att skapa och överföra fakturaspecifikation vid fakturering till Hogia Ekonomi med integrationen
    OBS! Kräver senaste versionen av Hogia Ekonomi

Åtgärdade buggar

  • Efter att användaren stängt veckan i tidkortet, och navigerade till en annan sida visades en varning för osparade data
  • När många uteslutna aktiviteter lades till i filtret för rapporten Anställdkapacitetsutnyttjande doldes knappen Bekräfta

Maj uppdatering 2022

Maj uppdatering – 2022

2022-05-26

Nytt

  • Som administratör eller chef skulle jag vilja kunna skriva ut kvittobilder
    En mycket eftertraktad funktion för att kunna skriva ut bifogade bilder kopplade till kvitton
  • Återskapa sidan Markera som betald 2.0 till en QBIS 2.0-sida
    Sidan Markera som betald har skrivits om till en QBIS 2.0-funktion. Det var tidigare en inbäddad QBIS Classic-sida.

Förbättringar

  • Visa kommentarer om resa/ traktamente i rapporten fakturaspecifikation.
    Vi har nyligen lagt till fälten “Anledning till resa/traktamente” till utlägg av typ traktamente och körsträcka. Fakturaspecifikationen har nu förbättrats för att visa fältet.
  • Dölj inställningen “Registrera utlägg för projekt ” om projektmodulen inte är licensierad
    Inställningen “Registrera utlägg på projekt” visades även om projektmodulen inte var licensierad.

Åtgärdade buggar

  • Åtgärdat ett fel i beräkningen i rapportkolumnen “Ackumulerad inkomst” om projektaktivitetens prismodell = Fast pris i rapporten Faktureringsanalys av konsulttimmar
  • Åtgärdat dubbletter av lönetidsregistreringar i Hogia Lon Plus-löneexportfil
  • Inställningen för Valbar i ledighetsplaneraren visades inte efter att användaren klickat på spara-knappen i aktivetsinställningar under Redigera löneaktivetet
  • Den nya systeminställningen Syfte med traktamente under System-> Utläggsinställningar var inte tillgänglig när inställningen Fakturering av utlägg var avmarkerad.
  • Sektionen för Tidkortsinställningar visades alltid på fliken Behörigheter på sidan Användarkonto även om det inte finns någon inställning att ändra
  • Dialogrutan “Stäng månad” på tidkortet var avskuren i mobilvy
  • Export av projekt relaterat till lönetid för Avvikelsearter till Hogia Lön Plus kommer inte att fungera

April #2 uppdatering 2022

April #2 updatering

2022-05-09

Nytt

  • Ny integration mot HR systemet Alexis HR System
  • Ny Extension för att bevaka antal sjukdagar i följd som anställda har

Förbättringar

  • Det är nu möjligt att med en inställning göra så att användare inte behöver ange/knyta projekt när man skapar ett utlägg

Åtgärdade buggar

  • Användaren kan inte se ledighetsplaneraren när spårningstypen är inställd på Endast avvikelsetid och Visa arbetstid är inaktiverat för den anställde
  • Vid inställning av spårningstypen “Endast avvikelsetid” skar valideringen av Jämförelse av arbete – avvikelsetid tas bort
  • I vissa fall slutade sidan för traktamenten att fungera när fältet för Anledning till resa var dolt
  • Visning av tidkort kunde sluta att fungera när förifylld arbetstid var aktiverat
  • Panelen för Arbetstid visades även när registreringstypen inte var inställd att vara ”Arbetstid & Avvikelsetid”
  • Filtren på sidan Användarrättigheter fungerade in korrekt
  • Valda filter på sidan Användarrättigheter återställdes när rättigheter ändrades för den inloggade användaren

April Hotfix uppdatering 2022

April Hotfix updatering

2022-05-02

Förbättringar

  • Inkludera avdelningskod i löneexporten mot Flex Lön och koppla den till Konteringsnivå 2 i Flex
    Vi har lagt till möjligheten att kunna inkludera avdelningskod i löneexporten mot Flex Lön. Inställningen för att inkludera finns under Förbered löner->Uppsättning av lönesystem

April uppdatering 2022

April uppdatering – 2022

2022-04-26

Nytt

  • Nytt tidrapporteringsalternativ – Endast avikelsetid
    Det blir nu möjligt att endast registrera avvikelsetid med det nya alternativet “Endast avvikelsetid”, så att företag som inte vill ha koll på Kom & Gå-tid kan erbjuda de anställda ett lättare sätt att registrera avvikelser enbart i lönesyfte.
  • QBIS Schemaförbättring för att stödja ATF enligt tidsram
    Förbättringar av ATF:s (Arbetstidsförkortnings) beräkningar, så att det är möjligt att:
    – Ställ in beräkningen på att bara räkna timmar inom en viss tidsram
    – Ställ in beräkningen så att den endast räknar hela heltalstimmar inom ovan angivna tidsram
  • Ny utläggsrapport som inkluderar utlägg för Traktamenten, körsträckor och kvitton
    En ny utläggsrapport som visar utlägg för Traktamenten, körsträcka och kvitton i en gemensam rapport. För att chefer och administratörer ska kunna få full överblick i en rapport.
  • Kommentarer i Traktamenten och Körsträckor
    Vi har återinfört möjligheten att ange en valfri kommentar kopplad till en registrering av Traktamenten eller Körsträckor.
  • Nytt QBIS 2.0 UI för Förifylld arbetstids
    Sidan Förifylld arbetstid var tidigare en inbäddad version av den gamla sidan som visas i det nya QBIS 2.0-gränssnittet.

Förbättringar

  • Uppdatering av utläggsrapporterna för att inkludera fält för “Anledning till resa” 
    Alla utläggsrapporterna har nu fått ett nytt fält för att inkludera “Anledning till resa”, för att visa kommentarer som skrivits in vid Traktamenten och körsträckor

Åtgärdade buggar

  • I Service Desk rapport-parametrar, Gruppmedlems rullgardinsfält överlappar rullgardinsfältet Sorteringsordning
  • Projektportföljsidan laddas inte i webbläsarna som uppsatta med svenska språk
  • Det är inte möjligt att lägga till det första kontot till QBIS Web Services API-integrering
  • Kopiera projekttilldelningsfönster saknar en synlig rullningslist och marginalerna mellan komponenterna är för smala
  • [Mobilvy] Vissa komponenter överlappar i projektmaterialwidgetar och i andra widgetar på projektöversiktssidan när mobilvyn är i liggande läge

 

Mars uppdatering 2022

Mars uppdatering – 2022

2022-03-24

Nytt

  • En helt ny modul, QBIS Connect 2.0. Under nya Connect 2.0 samlar vi alla exporter och integration under en lättöversiktlig sidan.

Förbättringar

Expense

  • Möjlighet att ha obegränsat antal deltagare i representationsutlägg
  • Ny inställning som gör det möjligt att kräva kvittobild när användare skapar ett nytt kvitto

Project

  • Lagt till möjligheten att kunna lägga till faktureringstext till material

Åtgärdade buggar

Expense

  • Det gick inte att registrera Svenskt traktamente i webläsaren Safari på Mac pga datumformatering
  • Rapporten Traktamentesanalys slutade att svara om alla kolumner valdes att visas

Project

  • På projektaktivitetssidan var det inte möjligt att lägga till nya aktiviteter när listan var filtrerad
  • Rullningslistorna i projekt- och materialrapporten var tomma när användaren inte är PM (projektledare) för några projekt eller avdelningar
  • Ingen data visades i rapporten Upparbetat projektresultat, om PL (Projektledaren) inaktiverats.
  • Sidan Godkänn fakturor fick applikationsfel vid ogiltigt datum med texten “NaN/NaN/NaN”

CRM

  • Både valutanamn och område visades när ny offert skapas
  • På kundavtalssidan avbryts användaren från att öppna ett dokument innan vissa fält inte har fyllts i
  • Användare som inte var administratörer kunde inte se anpassade fält som skapats på sidan för CRM Anpassade fält.
  • Användare fick applikationsfel efter att ha klickat på knappen “Spara” på sidan med offertuppgifter.
  • Valutans namn visades när en ny möjlighet skapades

Time

  • Applikationsfel inträffade vid beräkning av klocktidsvärden för löneaktivitet om schemat för användaren slutar midnatt
  • Användare kunde inte stänga månaden i dialogrutan Stäng/Godkänn månad på grund av Tidsvalidering  av projektaktivitet misslyckas vid registrering av 5 minuters intervall

Core / Global

  • När en användare klickade på en rad för att visa detaljerad vy i Mina uppgifter-widgeten visades i vissa fall ingen data.

Februari uppdatering 2022

Februari uppdatering – 2022

2022-02-24

Förbättringar

CRM
Details for the below improvements can be seen in the QBIS help for the CRM

  • Improvements of the CRM Contract
    We have replaced the currently used product checkbox list with the product panel used in the Quotations page.  We will also make it possible to populate the product information in the contract using the products in the quotation

  • Improvements of the Contract Change History
    Change tracking for the contracts, so that it is possible to see when, what and who change something in a contract
  • Improvements  of the  CRM Quote

  • Improvements  of the CRM Opportunity

ÖVRIGT

  • Enhancement of the Business Forecast widget
  • Customers using Hogia invoice integration is having issues with rounding of total amounts
  • Adding Consulting Hourly Price to “My Assignments” Widget

Åtgärdade buggar

  • Employee dropdown on the Timesheet page closes when scrolling down the list if the end is reached
  • Policy text in the Guidelines Widget is not following the format based on the Time Reporting Guidelines field in Timesheet settings page
  • Report Schedule filter values not saving
  • Receipt Representation related fields are not available in receipt dialog
  • Page shows error when calculating clock time values for salary activity if user schedule ends midnight
  • Project Invoice Specification Report is not loaded even if waiting a long time
  • The heading on the Salary activity dialog under the Time adjustments page, the salary activity is a fixed text
  • The Schedule History link is missing on user account company details tab
  • Coloring differentiation between Reports and Message icons when the user hovers on them
  • The sort icon is not visible in some column/s and for some columns the sort icon is displayed at the bottom of the text header label
  • The Expense Sheet Nr column is cut off and the Status column is not visible in the exported PDF file from the Mileage Analysis Report page
  • In the User Accounts Details Report, there was a mismatch between selected columns and report columns

Januari updatering – 2022

Åtgärdade buggar

  • Prefilled time is not converted when you close the timesheet at the end of the month, resulting in the total amount of working hours remaining at 0, despite being pre-filled at 40 hours a week.
  • Approval Assistant Widget is not showing on Dashboard page
  • The quantity value of half-day Sweden lodging should be set as ‘1’ in PAXML Salary Export
  • The footer and content not aligned When exporting PDF file from the Mileage Analysis Report page
  • Same icons for each submenu item of User Accounts
  •  The “User Accounts” icon on mobile menu is displayed in not a correct place where it should be displayed under the settings menu or QBIS menu
  • Saving empty values does not reset the values, one needs to press the Reset button
  • PAXML salary: export for lodging Sweden value is incorrect if the selected value is Quantity on “export as” setting
  • The Icon for new reports is not affected by branding coloring
  • Copy Profile function is not working as intended where an error displayed in console logs ‘Uncaught (in promise) SyntaxError’
  • Unable to load data in Working Time and Absence Comparison Report page
  • The data in ‘Project Materials’ widget in Dashboard page are not displayed and the widget is continuous loading
  • There’s no horizontal scroll bar in the expense sheet page against mobile view
  • The user reduces the number of participants and after clicking the SAVE button it increment the rows
  • Receipt Details: The Drop Receipt File section overlaps to ‘Currency’ and ‘Own Comments’ fields in Mobile while the view is in landscape mode
  • A field with dash value display underneath of Net and VAT fields after the user change the selected option under the Type drop down field
  • There’s a text ‘Nan’ displayed in the exported excel of ‘Mileage Analysis’
  • The end date field is blank and upon clicking on the date picker the user was unable to select a previous date/month
  • The value in date fields was missing after the user checks the newly created expense, lodging (mobile – iOS device)
  • Some of the fields were cut off in Company Filters dialog window after the user hovers on the field
  • The listed invoices under the Approve Time & Materials disappeared after the user check the box one of the invoice that is already approved by another user using another browser
  • The ‘Select Filters’ and ‘Month’ buttons were not aligned while it is in Gantt view

Förbättringar

  • Added a total field summing up at the bottom of the invoice specification report
  • As a user I would like to view hours in the specification and invoice report and to be able to export factor 0 activity time

Föregående uppdateringar

December updatering – 2021

2021-12-21

Förbättringar

  • Designat om tidrapporten så att nya sättet att hantera Intern/Extern med kategorier kan användas och visas på ett korrekt sätt i rapporten
  • lagt till möjligheten att skicka med fakturaspecifikation vid export av fakturaunderlagt i integrationen för Xero
  • Inrikes traktamente har ändrats att exporteras som kvantitet istället för belopp för Svenskt traktamente för korrekt import
  • Ny kolumn för anställningsnummer tillagd till Utläggsrapporterna.
  • Ny inställning för att kunna dela upp  Netto och moms för kvitton för Kontek Lön (PaXml) exporten

Åtgärdade buggar

Åtgärdade fel i integration för Hogia open business Ekonomi

  • Ett internt serverfel uppkom när Generellt betalningsvilkor var angivet på kunden som fakturaexporten gällde
  • Vid fakturaexport där adressinformation saknas i QBIS, hämtas och exporteras information som finns i Hogia till fakturan
  • Material och timmar gick felaktigt över som “Tillfälliga” artiklar som orsakade att informationen i sparade artiklar inte togs med på fakturan

Övrigt

  • Om antalet deltagare förändrades i Expense-modulen skapades inte nya rader i deltagarlistan i mobilversionen i dialogrutan för kvitton
  • Information angående Stängda utläggsblade i Attest assistenten på Dashboarden var oavsiktligt dolt.
  • Ett fel på en inställning gjorde att vissa avändare inte kunde godkänna Tidkort pga grund av felaktig validering som stoppade möligheten att godkänna.
  • Kolumnen Utläggsblads nr var avskuren och statuskolumnen var inte synlig i den exporterade PDF-filen från rapporten Milersättningsanalys
  • Åtgärdade kalkuleringsfel på Utläggskvitton som i vissa fall kunde uppstå

November uppdatering 2021

November updatering – 2021

2021-11-25

Nytt

  • Xero fakturaintegration
    Fakturaintegration för den brittiska marknaden, integrerar QBIS till det webbaserade ekonomisystemet Xero.
  • Dokumentwidget för upp- och nedladdning av företagsdokument
    Dela viktiga dokument med alla användare inom QBIS. Aktivera det nya tillägget inifrån System-> QBIS Extensions

Förbättringar

  • Introducerade en ny infoetikett i panelen Grace Period på sidan Redigera schema
  • Ett märke för felmeddelandetyp visades när en användare är inne i ett projekt och någon annan gör en uppdatering av projektet.
    Aviseringstypen har nu ändrats till informationstyp för att inte förväxlas med ett fel.
  • Hogia Lön löneexport har utökats för att kunna inkludera traktamenten i exporten
  • Tillagd möjlighet att inaktivera tidrapportceller utan QBIS Touchscreen-integrering
  • Vid massgodkännande av tidrapporter beaktades inte ATF-hanteringen. Detta har nu förbättrats och ATF hanteras nu korrekt vi massgädkännande. 

Åtgärdade buggar

  • Det gick inte att spara traktamentsutlägg i mobil UI med iPhone
  • Rapporten Jämförelse av anställdas tid inkluderade tidsjusteringar där den inte borde
  • Andra adressraden i kundfakturaadressen exporteras inte med Fortnox faktura integrationen
  • Fortnox faktura integrationen kraschade på grund av delad fakturabeskrivning orsakade oändlig rekursion
  • Loader försvann inte efter registrering av projekttid i mobil UI
  • QBIS returnerar delvärde i totalt antal minuter för anställdas scheman utanför HR
  • Användarinformation på sidan Användarkonton kunde inte sparas på grund av att pinkodsgränsen var felaktigt inställd
  • Begäran om ledighet och projekttid för fakturering i godkännandeassistenten visades även om tidsmodulen inte var licensierad
  • Projektsidan kraschade när QBIS classic-projekt sparades
  • Fel på QBIS klassiska projekt när användaren klickade på ett projekt
  • Det gick inte att generera rapporten Milersättningsanalys efter att användaren har valt alla kolumner.
  • Felaktig lönetidsbalans uppstod när värdena avrundades innan de summerades för att visas på skärmen
  • Filteralternativet Månad på sidan Godkänn fakturor returnerade aldrig några rader

oktober uppdatering 2021

Oktober uppdatering – 2021

2021-10-27

Nytt

  • Nytt stöd för avrundningsperioder (Grace period) på QBIS Touchscreen-enheter
    Den nya Touchscreen-applikationsversionen kommer gradvis att rullas ut till alla kunders enheter

Förbättringar

  • Användaren kan inte logga in på QBIS Stämpelklockan eftersom medarbetarformation inte är synkroniserad.

Åtgärdade buggar

  • I Accounts-modulen var det i vissa scenarier inte möjligt att skapa ett konto med hjälp av användarprofilen då ett fel kunde ha uppstå.
  • Stämpelklockan i mobilgränssnittet kunde inte registrera stoppåtgärd av okänd anledning
  • Om statuskolumnen är dold på sidan Användarkonto – Användarrättigheter, orsakade uppdatering av en modulbehörighet en krasch
  • Listsidan för projektmall slutade fungera när avdelningsnamnen var för långa
  • Tjänsten för schemalagda rapporter blev tillfälligt otillgänglig och rapporter skickades inte ut korrekt
  • I det mobila användargränssnittet visades ett bekräftelsemeddelande för avrundningen av arbetstid (Grace period) “Utanför avrundningsperioden” även om användaren inte angav en starttid och sluttid i schemat
  • I avrundningen av arbetstid (Grace period) för widgeten Arbetstid, visades ett bekräftelsemeddelande “Utanför avrundningsperioden” även om användaren inte angav en starttid och sluttid i schemat
  • Fältet i Balans tid-rapporten Sammanställning av löneaktiviteter visar inte samma värden som i Min tid-widgeten på grund av ett avrundningsfel.
  • Den automatiska uppräkningen av kvittonummer i Expensemodulen återställdes till 1 när ett utläggsblad återöppnades och ett nytt kvitto skapades
  • Arbetstiden på tidrapporten uppdateras inte om Förifylld rasttid är inställt som inaktiverad
  • Validering av Expensemodulen Extension Expense Quota baseras på den aktuella inloggade användaren istället för utläggsbladets ägare
  • Rapportkolumnväljaren fungerar inte när du ställer in en schemalagd rapport

September uppdatering 2021

September uppdatering – 2021

Nytt

  • Nytt stöd för avrundningsperioder (Grace period) vid instämplingar
    Det går nu att sätta upp avrundningsperioder för instämplingar så att vid tidigare eller senare instämplingar gentemot schema registeras enligt schematid istället för faktisk instämplad tid.
    Stöd för detta finns nu i Mobilgränssnittet och Arbetstids-widgeten

Förbättringar

  • Förbättring av integrationen Hogia Fakturering för att exportera  resultatenheter och anställningsnummer för varje transaktion av timmar och utlägg
    En ny inställning har lagts till på inställningssidan för integrationen för att möjliggöra för att även kunna exportera resultatenheter (QBIS -avdelningar) och anställningsnummer

 

Åtgärdade buggar

  • Användare kan ibland inte logga på mobilinloggningssidan, eftersom inmatningsfälten inte får fokus, trots att de trycker på dem
    När en användare försökte logga in på QBIS i på en mobil enhet, låstes företags-, användarnamn- och lösenordsfält för inmatning
  • Integrationen för Hogia Fakturering har åtgärdats så att endast kundnumret används som nyckel vid sökning efter befintliga företag
    Integrationen använde tidigare både kundnummer och kundnamn för att säkerställa att en kund fanns i Hogia, då kundnamn inte alltid var samma så används nu endast kundnummer som nyckel då det alltid är unikt.
  • Det gick inte att spara nya inställningar i modulen Användarkonton
  • Det fungerade inte att lägga till ny projektaktivitetsmedlem
  • Försenade utlägg visades i godkännandeassistent -widgeten, även om Expense modulen inte var aktiverad
    Information om utlägg visades i godkännandeassistenten trots att modulen inte var aktiverad
  • Gruppaktiviteter visas inte i min tid -widget
  • Fastprisaktivitetsnamn visas inte i fakturarapporten om fakturlayout är inställd på “Aktivitet (grupperad)”
  • Visuellt fel, “Stängt” visas snabbt i godkännandecykeln på fel plats
  • Visuelt fel, kolumnen för land är för smal under logi i utläggssrapporten
  • Onlinehjälp för HR -scheman uppdaterades för att återspegla tidigare QBIS -uppdateringar

Augusti uppdatering 2021

Augusti uppdatering – 2021

Nytt

  • Stöd för inloggning med BankID i QBIS
    Som företag finns det nu möjlighet att aktivera inloggning med BankID för alla användare genom att aktivera en QBIS Extension.
    Notering: För att inloggning med BankID ska fungera ska användarnamnen ändras till personnummer för användare som ska använda denna inloggningstyp.

Förbättringar

  • QBIS modulnamn har blivit enhetliga oavsett vilket språk som är valt.
    För att förenkla har alla moduler i QBIS bytt till enhetliga namn oavsett vilket språk användaren har valt. De Engelska namnet har valts a vara den nya standarden.
  • Förbättringar av Fortnox integrationen
    • Automatisk uppdatering av sidan för Förbered fakturor vid export av fakturor
      Nu uppdateras sidan automatiskt för att visa korrekt status efter att export av fakturainformation till Fortnox
    • Stöd för fler valutor i integrationen
      Fortnoxintegrationen stöder nu flera valutor förutom SEK, så att det går att skicka över fakturor som är valda att vara i annan valuta.
  • Sökrutan i Artikelregistret har uppdaterats att även söka efter artikelgrupper och inte bara artiklar som tidigare

 

Åtgärdade buggar

  • Dubbla rader exporterades i vissa fall i löneexporten när Hogia Lön Plus användes
    När månaden var stängd men inte den sista veckan i månader som innehöll flera månader var stängd kunde detta orsaka att dubbletter exporterades.
  • QBIS Stämpelklocka kunde ibland stänga ner registreringsapplikationen ifall inte HR scheman inte var aktiverat
  • Anpassade fält under Användarkonton avrundade decimaltal till heltal
  • Vid användandet av utläggskvot i Expense validerades värdet felaktigt mot inloggade användare istället för den valda ägaren av utläggsbladet.
    Problemet uppstod endast för Chefer eller admnistratörer som kan välja att visa andra användare än sig själva.
  • Åtgärdat standardiseringsproblem med olika antal decimaler och olika avrundningar i QBIS Time.
    Det standardiserade antal decimaler är nu 2. Exempel 102,20 där det på vissa platser visades som 102,2. Även avrundningen sker på samma sätt på alla platser.

Juni uppdatering 2021

Juni uppdatering – 2021

Under maj har QBIS-teamet arbetat hårt för att leverera många efterfrågade funktioner och förbättringar i QBIS som du som kund använder varje dag. Höjdpunkterna i utvecklingen är:

  • Nya och förbättrad funktionalitet i Fortnox integrationen

Åtgärdade buggar

  • Ett popup-meddelande dök upp när timern slogs på, även om veckan var i framtiden.
  • Anpassade datumfält fungerade inte korrekt med tidszoner och datum konverterades inte korrekt vid visning.
  • Filtrering av kolumnerna Projektets startdatum och slutdatum för projektet fungerade inte på sidan Godkända och förbered fakturor.
  • Användare kunde i vissa fall logga in när åtkomstregel med angiven tillåten IP-adress var aktiverad.
  • Moms i procent visades inte korrekt i utlägg efter att kvittot sparats.
  • Widgetten ‘Attestassistenten’ doldes på sidan för användarkontodetaljer under fliken ‘Rättigheter’ efter att användaren licensierat ‘Project’ -modulen även om Expense -modulen redan var licensierad.
  • Mobilgränssnitt: Efter att ha klickat på en veckolänk i Meddelanden och försöker navigera till en annan vecka  orsakar detta ett fel.

Project

  • Dialogrutan Kopiera projekt under Project använde den gamla kalenderkomponenten.
  • Projektets slutdatum visades inte korrekt när en användare kopierade ett befintligt projekt.
  • Nyskapad projektaktivitet försvann efter att ha sparats.

Hogia Lön Plus

  • Registrering av löneaktivitet saknades om exportgruppen var inställd som ‘Sum Adjacent Working Time’ och den registrerade tiden inte var lika med schemalagda tiden.
  • Saknas löneaktivitetsregistrering om exportgruppen var inställd som ‘Sum Adjacent Working Time’ och de angivna klocktiderna inte var lika med den schemalagda tiden.

Nytt

  • Ny funktionalitet i Visma Lön exporten för att möjliggöra anställd distribuerad projekttid.
  • Vald filtrering för sorteringen kolumner sparas nu på sidan Godkänn fakturor.

Fortnox fakturaintegration

  • För att minimera e-postaviseringar skickas meddelanden om projektexport endast om projektet exporteras framgångsrikt och även om projektet inte exporteras av andra skäl.
  • Fixat problem med att matcha projektkod och projektaktivitetskodproblem på grund av efterföljande utrymmen.
  • Integrationen återspeglar nu ändringar av projektnamnet i QBIS och kommer att uppdatera Fortnox därefter.
  • Det är nu möjligt att ange ett startdatum för Integration av leverantörsfakturor så att endast relevant leverantörsfaktura importeras.
  • QBIS synkroniserar nu även status för betalda fakturor från Fortnox till QBIS. Om funktionen är aktiverad återspeglas fakturastatusen i QBIS för att visa när fakturan är i status betald.
  • Det är nu möjligt att visa utläggskommentarer på fakturarapporten
  • Elektronisk referens överförs nu korrekt till Fortnox med referensens för- och efternamn.
  • Leverantörens fakturapostnamn har rensats och visar inte onödig information vid överföringen till Fortnox.
  • Integration för att stödja export för bokföringsändamål
  • En ny inställning har lagts till så att fakturaintegrationen kan exportera projektaktiviteter med faktor 0.
  • Automatisk aktivering av överföring av fakturarapport till Fortnox vid fakturering så att detta inte behöver sättas varje gång.
  • En ny funktion för importkunder från Fortnox för att göra det snabbare att konfigurera integrationen mellan applikationerna.
  • Fortnox-integrationen kartlägger nu material till “vara” och timmar “tjänst”

Maj uppdatering 2 2021

Maj uppdatering – 2021

Under maj har QBIS-teamet arbetat hårt för att leverera många efterfrågade funktioner och förbättringar i QBIS som du som kund använder varje dag. Höjdpunkterna i utvecklingen är:

  • QBIS Team har arbetat för att fixa olika buggar i QBIS Expense.
  • En ny avvikelsestyp Hours Interval har införts för HR-scheman för att beräkna intervallet mer exakt beroende på arbetstid.
  • Alla produktnamn i QBIS är standardiserade oavsett vilket språk som användsför att göra varumärket mer modernt.
  • En ny ikon för QBIS-rapporter har introducerats i navigeringsfältet.

Åtgärdade buggar

  • Rubriker i utläggsrapporten har reviderats.
  • Strukturen för Utläggskrapporten har modifierats för att visa mer tydlig information.
  • Widgetinställningen för Attestassistanten är inte synlig på sidan Användarkonto, även om användaren har behörighet att visa.
    Widgetinställningen för  Attestassistanten visas inte (under Dashboard Widgets-kolumner på fliken Privilegier) ens om användare har Admin-åtkomst för QBIS-Expenses men användaråtkomst för QBIS-tid.
  • Inaktiva chefer visas fortfarande på vissa sidor.
    De chefer som är inaktiva ska inte visas på sidorna Användarkonton och Time Approve.
  • Felaktig avvikelse på avvikelsevärdena på Min tid-widget och på sidan för tidsjustering.
  • Landspriser för Sverige är satt till 0 när användaren försöker skapa en ny logi för 2021.
  • Priset på kvittot visas inte korrekt på projektdetaljer-sidan om inställningen för projektvaluta är inställd på en annan valuta än standardval.
    Kvittoobjekt som är kopplade till något projekt listas på sidan Projektdetaljer. Varje gång du sparar projektet multipliceras prisbeloppen med projektvalutakursen om och om igen.
  • Avvikelser på HR-scheman sparas i fel vecka om schemat är inställt på flera veckors intervall.
    Efter att ha sparat schemat uppdateras inte avvikelsepanelen för att visa avvikelserna från vecka 1.
  • Den nyskapade användaren visas inte på sidan Användarkonton.
  • Åtgärdsknappar är inaktiverade om Godkänd status väljs på sidan Godkänn tid.
    När Godkänd status ingår i filterinställningen inaktiveras alla kryssrutor oavsett varans status.
  • Godkänn och hoppa över knapparna presenteras även om de lämnar godkännandecykeln på tidrapportsidan.
    När en chef startar godkännandecykeln och godkänner en vecka i ett urval av flera veckor och sedan navigerar till tidrapport via QBIS-menyn kan chefen fortfarande se knapparna.

Förbättringar

  • Uppdaterade alla löneexporter för att stödja utläggsfunktionen som nyligen introducerades med QBIS Expense.
    Förbättrad Traktamentsfunktionalitet för att ge våra UK-kunder en bättre upplevelse.
  • Nytt QBIS-tillägg tillagt som heter Activity Time Reporting så att användare kan rapportera tid på aktiviteter.
    För QBIS-konton som inte har tillgång till QBIS Project gör vi det möjligt att registrera tid på aktiviteter.
  • Mer användarvänliga QBIS-meddelanden skickas när första gången registreras för QBIS-demo-konto.
  • Introducerade en ny funktionalitet för att justera maximala aktivitetstimmar när budgeten ändras från 0 timme.
    Budgettimmar placeras också på maximala timmar när användaren skapar eller ändrar en aktivitet från listan på fliken Aktivitet utan att öppna dess detaljer.
  • Introducerade en ny kolumn som heter Allokerade timmar på fliken Aktivitet på sidan Projektinformation.
    Det totala antalet tilldelade timmar för aktivitetens medlemmar eller gruppbudget visas i den här kolumnen.
  • Förhindra att användaren ändrar PIN-kod för den anställde om Pincode-in- / ut-inställningen inte är aktiverad.

Mars uppdatering 2 2021

Mars uppdatering 2 – 2021

QBIS Teamet har arbetat hårt under en längre period och vi är nu stolta över att äntligen kunna presentera vår nya utläggsmodul QBIS Expense.

Nya utläggsmodulen innehåller massor av nya funktioner och förbättringar.

Nytt

QBIS Expense

Generellt

  • Förbättrad användarvy i utläggsbladet. Mycket lättare för användaren att lägga till utlägg, spara och se vad de ska få tillbaka på lönen.
  • Stor förbättring av användarvänligheten vid uppsättning och inställningar av utläggsmodulen
  • Ny central sida för uppsättning och översikt över lönearter och konton för utlägg
  • Möjlighet att väja och skriva ut flera utläggsblad i taget jämfört med enbart ett
  • Påminnelse vid försenade utläggsblad
  • Notis till chefer om stängda utläggsblad
  • Ny utläggsblads-rapport – Mycket bättre och mer detaljerad information både för användaren och chef samt admin
  • Förbättrad funktionalitet i löneexporterna för att stödja nya funktionaliteten med beskattning av milersättning och traktamente

Kvitto

  • Förbättrad användarvy där användaren lägger till kvitton
  • Förbättrad uppladdning av filer och foton till kvitton med bättre förhandsgranskning
  • Möjlighet att ladda upp pdf-filer i utlägg
  • Hantering av kvitton med mer än en momssats
  • Användarvänlig funktionalitet för att visa kvitton och göra ändringar i detaljer som moms mm (admin)
  • Ny rapport för analys av kvitton
  • Kvotvärde på kvittotyper för att exempelvis kontrollera värde på friskvårdsbidrag (tillägg, kostnad tillkommer utöver licenserna för QBIS Expense)

Traktamente

  • Helt ny design av traktamentesfunktionaliteten
  • Stöd för skattefritt och skattepliktigt traktamente
  • Automatisk beräkning av traktamente inrikes och utrikes enligt Skatteverket
  • Ny funktionalitet för att spara historisk data och ersättningar för traktamente
  • Ny funktionalitet för endagsförrättning, hel och halv dag
  • Ny funktionalitet för nattraktamente
  • Ny funktionalitet för måltidsavdrag (hel och halv)
  • Ny funktionalitet för nattraktamente
  • Ny funktionalitet för kostförmån
  • Ny funktionalitet för resor med flera destinationer i utlandet i samma resa
  • Förbättrad funktionalitet vid automatisk uppdatering av traktamentsbelopp för olika länder från skatteverket
  • Ny rapport för analys av traktamenten

Milersättning

  • Beskattningsstöd för milersättning
  • Ny rapport för analys av milersättning

Representation

  • Ny funktionalitet som gör utlägg för representation kompatibla med reglerna från skatteverket.
  • Stöd för kvitton med avdragsgill- och ej avdragsgill representation (moms eller kostnad). Korrekt beräkning gällande representation med mat, alkohol- och ej alkoholhaltiga drycker och enkel förtäring för skattefritt och skattepliktigt belopp och moms.
  • Stöder dricks på representationskvitton
  • Möjlighet till obligatorisk deltagarlista
  • Ny rapport för analys av representation

Förbättringar

Åtgärdade buggar

Mars uppdatering 1 2021

Mars uppdatering 1 – 2021

Under februari har QBIS-teamet arbetat hårt för att leverera en hel del efterfrågade funktioner och förbättringar i QBIS som du som kund använder varje dag. Höjdpunkterna i utvecklingen är:

  • QBIS Team har arbetat hårt med slutförandet av vår snart kommande nya Utläggsmodul, QBIS Expense.
  • Vi är också stolta över att kunna leverera fyra nya förbättringar för våra Stämpelklockor för att göra livet enklare för både användare och administratörer. Uppdateringarna för Stämpelklockorna kommer att gradvis skickas ut till enheterna under mars och början av april.
  • Total omstrukturering/design av systeminställningarna för Tid så att en administratör enkelt kan förstå och hitta bland inställningarna för Tid-modulen.

Åtgärdade buggar

  • Lagt till stöd för ny API-version i Procountor-integrationen
    Integrationen uppdaterades för att supporta den nya versionen av Procountor-integrations-API: et
  • Dialogrutan “Ange anledning till ändring” visas inte konsekvent.
    Timmar visades inkonsekvent i olika format.
  • I totalen för antal arbetstimmar i veckan saknas måndagens arbetstid i Mobil UI.
    Måndagens tid uteslöts i veckototalen i mobilgränssnittet så att summan var olika jämfört med totalen i webbversionen.
  • Lönekoden avkortas när en ny sida för användarkonto sparas och orsakar problem i PAXML-löneexport.
    På grund av avklippning av lönekoderna när PAXML-löneexport exporterades där de valda exporterade filerna orsakade fel vid import.
  • Ändringar i traktamenten påverkade exporter i PAXML-format.
    Förändringar i traktamentsfunktioner, orsakade saknade värden i  exporterade PAXML filer så att den exporterade filen inte var korrekt.
  • Klocktider fylls på löneaktivitet även när det finns flera intervaller registrerade.
  • Export av GL-kod för PAXML-export fungerade inte korrekt.
  • Kapacitetsutnyttjanderapporten hängde sig under skapandet i vissa fall på grund av ett backend-fel.
  • När du byter anställd i detaljerad vy uppdateras inte informationen i Tidsöversikt -> Min tid -widget
    När du byter användare i Min Tid-widgeten laddades inte värdena om för att visa den valda användaren.

Förbättringar

Stämpelklocka

QBIS-teamet har arbetat hårt för att leverera flera förbättringar för Stämpelklockan. Uppdateringarna kommer att gå ut till alla aktiva Stämpelklockor gradvis under mars.

  • Tillagd support för hantering av klocktider på Stämpelklockan.
    Vi har lagt till möjligheten att kunna ange klocktider (Start -, Sluttid för löneaktivitet) på stämpelklockan i samband när en löneaktivitet väljs på stämpelklockan.
  • Otillfredsställande interaktion mellan Stämpelklockan och HR-scheman och att ange raster.
    Samspelet mellan HR-scheman och Stämpelklockan har förbättrats så att stämpelklockan kan hantera multipla raster på samma dag som är upplagda i HR-scheman.
  • Stämpelklockan hanterar inte förifyllda raster.
    Förbättrat stöd för hantering av förifyllda raster. Se https://help.qbis.se/article/hur-forfylld-tid-fungerar-pa-stampelklockan/
  • Stämpelklockan hanterar inga faktorer för löneaktiviteter som har annan faktor än 1.
    Hanteringen av löneaktiviteter med faktorer större än 1 har förbättras för att stödja alla faktorer angivna på en löneaktivitet.
  • Flytt av Stämpelklockan till en Extension
    Aktivering av stämpelklockor har nu flyttats till QBIS Extensions för att göra det lättare att administrera och ha kontroll över aktiverade enheter.

Projektmodul

  • Förbättring av fliken Grupp i projektmodulen
    I fliken Grupp under projekt visas nu avdelningen och den jobbposition som användaren (resurs) tillhör. Detta kommer t.ex. att ge projektledare som använder QBIS och till och med gruppmedlemmar, möjligheten att enkelt se var deras resurser kommer ifrån och även vilken kompetens (jobb) de har.

API

  • Utökade metoder i WS API för att inkludera metoden för anpassade fält för användarkonton.
    Vi har utökat API-metoderna för att stödja anpassade fält i core -modulen Användarkonton så att dina anpassade fält kan hämtas till dina externa applikationer. Se https://apps.qbis.se/WS/QBIS_DS.asmx för dokumentation.

Tid

  • Inkludera verifierade utlägg om godkända utlägg är inställda på att inkluderas i löneexporten.
    När funktionen för verifiering av utlägg aktiverades och “Endast godkända utlägg för export” ställdes in exporterades inte verifierade utlägg. Nu exporterar exporten både godkända och verifierade utlägg om inställningen är inställd på JA.
  • Ny standardterminologi för Kom / Gick / rast
    Ändrad terminologi för Kom, Gick och rast. Den nya terminologin är Starttid, Sluttid och Rast.

Extensions

  • Månadsöversikt och förbättringsförlängning av godkännande
    Vi har nu förbättrat tillägget så att det också kan användas tillsammans med projektmodulen.
    – Det är nu möjligt att se avvikelser i arbetstiden i översikten.
    – Det visas nu projekttimmar i översikten.

Systemmodul

  • Omdesignad Tidsinställningssidan i Systemmodulen  
    Vi har helt gjort om tidsinställningarna i systemmodulen för att göra det lättare att förstå och hitta rätt inställningar för systemadministratören.

Januari uppdatering 2021

Januari uppdatering 2021

Nytt / Förbättringar

  • Bekräftelse av Tidkorts -stängning
    Genom att aktivera funktionen konfirmering av tidkortstängning, kan administratören ange ett meddelande som visas för användaren när tidkortet stängs och där användaren måste godkänna för att kunna stänga tidkortet. Detta kan tex användas för att användaren ska bekräfta att registreringarna är korrekta innan stängning.
  • Förhindra framtida tidrapportering
    Genom att aktivera förhindrande av framtida tidrapportering, förhindras användaren att kunna rapportera tid på tidkort framåt i tiden utan endast fram till dagens datum.
  • Tvingande tidkortskommentarer
    Genom att aktivera tvingande tidkortskommentarer så måste användaren skriva en kommentar vid ändringar på tidkortet för att kunna följa varför tid redigerats och när i en logg.
  • ATF stöd för timbaserade scheman
    Vi har lagt till möjlighet att använda ATF (Arbetstidsförkortning) även för scheman som är timbaserade i HR modulen.
  • Inkluderat företagsnamn i projektsynkroniserings -mail för Fortnox integrationen
    Precis som i synkroniserings -mailen för leverantörssynkroniseringen finns nu information om vilken kund mailet gäller. Detta är framförallt för att underlätta för Byråer med hantering av flera kunder.

Åtgärdade buggar

Flertal buggar har blivit åtgärdade

Arkiverade uppdateringar