Skip to main content

Kommunikation och proaktivitet är två ledord som varje dag driver Veronicka Rajkovic, Senior Associate Payroll Services på Grant Thornton framåt i arbetet med varje enskild kund. Det är med denna framåtanda som hon också tar bronsplatsen som Årets Lönekonsult i QBIS Partner Awards 2020.

– Jag känner mig stolt och ödmjuk inför bekräftelsen det är att vinna. Jag känner mig tacksam gentemot alla som har nominerat och röstat på mig. Vanligtvis är jag inte särskilt emotionell men detta kom helt oväntat så när jag fick veta att jag vunnit kände jag att ’wow, detta är stort ändå’, berättar Veronicka.

Veronicka Rajkovic, Senior Associate Payroll Services på Grant Thornton

Vikten av att arbeta förebyggande

Ett av kriterierna för att motta priset som Årets Lönekonsult är att arbeta proaktivt med varje kund. För att på så sätt förutspå möjligheter som kan optimera kundens affär och motverka risker som är avgörande för kundens lönsamhet. För Veronicka är proaktivitet en självklarhet,

– Proaktiv är ett av mina ledord. Det är viktigt att man är ute i god tid och är både mentalt och tekniskt förberedd i arbetet. Är jag förberedd kan jag också vara mer medkänslig och eftersom jag känner min kund kan jag förstå utmaningarna de står inför och förbereda mig inför dem. Man är en människa och måste agera mänskligt, det är viktigt för mig.

Ta tillvara på empati

Veronicka berättar att medmänskligheten är en väsentlig del för att effektivisera kunder med digitalisering. Då det kan innebära stora förändringar för en kund är det medkänsla tillsammans med kompetens, kunskap och kommunikation som man kan leda kunden in i den digitala världen.

– Första steget för att effektivisera är att ge rätt lösning till rätt verksamhet. Vi behöver titta på kundens behov och ta reda på förutsättningarna för vad verksamheten klarar av att hantera. Rak och tydlig kommunikation är därför viktig så att vi undviker missförstånd. Många gånger är det missförstånd som gör människor rädda för att digitalisera. Vilket leder oss till att vi måste visa empati för att ge kunden trygghet i att lösningen kommer att fungera. Kunden är ny inför idéerna vi föreslår, så de måste få information och tid till att förbereda sig på förändringen, säger hon.

Detta är bara början

Grant Thornton arbetar mot att skapa ett välmående näringsliv i Sverige. På affärsområdet lön innebär detta att satsa på bred kompetens med anpassningsbara arbetsmetoder och system där varje kund får en heltäckande partner inom revision- och rådgivning. Med statyetten i handen är det ett tecken på att arbetet är på rätt väg, men än så länge bara i början.

– För mig är detta motivation till att utvecklas. När man får en utmärkelse för det arbete man gör känns det som att man har påbörjat något som leder framåt. För mig blir detta därför måttstocken för att prestera och utvecklas ännu mer, avslutar Veronicka.

MOTIVERING TILL ÅRETS LÖNEKONSULT 2020

“Veronicka har väldigt lätt för att lära sig nya system på detaljnivå och gör det till sin styrka i arbetet med löneprocessen och kunderna. Med rätt system för rätt kund automatiseras och effektiviseras hela löneprocessen med minimal handpåläggning. Med stort förtroende från sina kunder och medarbetare levererar hon löneservice av hög kvalitet med ett leende på läpparna, trots det snabba tempot. Veronicka är ett föredöme och god mentor åt nyanställda konsulter där hon även gärna delar med sig av sin kompetens.

”Hon kan charma vilken kund som helst och inger ett stort förtroende” – Veronickas kollega”

Vilka andra vann priser i QBIS Partner Awards?

SE ALLA VINNARE